New favorite sweatshirt

Laks med quinoa-bønne-salat

 photo IMG_8017.jpg photo IMG_8022.jpg

Hvad der skulle have været et simpelt opskriftindlæg blev lige til lidt mere. Hvis I ikke orker at læse hele baghistorien, kan I bare springe til selve opskriften, ellers kommer her en lille opsummering på min sommer-detox (som jeg i går havde været på i præcis en uge). Da jeg i går fortalte om min nu gennemførte sommer-detoxinstagram, var der et par stykker, der spurgte om jeg ville lægge min madplan ud. Men det har jeg desværre ikke planer om. For det første har jeg ingen plan over det, jeg har spist den sidste uge, og for det andet var det vigtige for mig ved denne sommer-detox, at det skulle være nemt og at det ikke skulle være en kur – altså at der ikke skulle være en fast madplan, jeg skulle følge. Når man laver noget af den mad, man plejer, og ændrer lidt på sine nuværende madvaner, så burde det både føles lettere undervejs og også lettere at bibeholde kosten efter at ugen er gået. Jeg har desuden snacket en masse undervejs, både nødder og tørrede frugter. Så min kost har nok ikke været specielt kaloriefattig, men det har jo heller ikke været målet. Målet var kun at proppe noget indenbords, som min krop blev sundere af.

Jeg opstillede to regler for min uge: 1. Ingen sukker – jeg har gennemlæst en masse varedeklarationer, så ikke jeg blev snydt af “sund emballage”, for der er tilsat sukker i virkelig meget af det mad, man kan købe i supermarkedet. Grundlæggende lavede jeg det meste mad fra bunden, men når jeg havde lyst til noget nemt eller en eftermiddagssnack, kunne det nogen gange være en prøve at finde noget uden tilsat sukker. 2. Så lidt gluten som muligt. Jeg er ikke gluten-fanatiker, og jeg freaking elsker en god italiensk pizza. Men indtager jeg for meget på en uge, så kan det bestemt ses, og jeg føler mig også langt mere oppustet efter et stort glutenholdigt måltid. Denne uge forsøgte jeg at udelukke det helt for at nulstille kroppen (om man vil). Jeg er blevet glad for alternativer som glutenfri bagning (som de her gulerodsboller, jeg tidligere har nævnt), bønnepasta, quiona og linser. Jeg bruger ofte retter, jeg kender i forvejen, og udskifter så med et alternativt der, hvor jeg ville blive et glutenprodukt. Det kunne fx være tomatkødsovs med bønnepasta i stedet for spaghetti. Når man skal tænke lidt alternativt synes jeg, at det giver bedre plads til at proppe nogle grøntsager og andre spændende ting ind i en ret.

Her ser i en ret, som jeg lavede en af de første dage, og selv blev ret begejstret for. Jeg brugte lidt rester jeg havde i forvejen og grøntsager fra fryseren, og det er et eksempel på, hvor nemt det kan gøres. Jeg brugte haydari fordi jeg havde en rest, ellers kunne man også bruge hytteost tilsat olivenolie, salt og peber. Men haidari fungerede overraskende virkelig godt.

Ingredienser (2 portioner): 
2 laksefileter. 1 dl quinoa (jeg bruger rød quinoa, som smager af lidt mere). 1 stor håndfuld haricot verts (frosne). 1 lille håndfuld edamamebønner (frosne). 0,5-1 dl haydari. Salt og peber.

Fremgangsmåde: 
1. Kog quinoaen efter anvsining på pakken.
2. Damp haricot verts og edamamebønner i en steamer/dampindsats (alternativt kan du bare koge dem i kogende vand) – jeg fulgte minutanvisningen på bønnepakken.
3. Bland bønner quinoa sammen med haidari og smag til med salt og peber.
4. Tænd en pande for høj varme med lidt olivenolie.
5. Når panden er varm læg laksefileten på med skindsiden nedad. Krydr den anden side med salt og peber. Lad den stege for høj varme på skindsiden i ca. 6 min, sluk så for panden, vend fisken og giv den 2-3 min. mere på den anden side.
6. Servér og nyd et tæskelækkert og sundt måltid fyldt med vitaminer, proteiner og sunde fedtkilder. Haps!

Photobucket
   

6 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

New favorite sweatshirt