Want: minimalist jewelry

Vegetarlasagne med quinoaplader

 photo IMG_8672_2.jpg

Jeg vil nok sige, at jeg har eksperimenteret lidt mere end sædvanligt med den her ret. Jeg har flere gange lavet vegetarisk lasagne med aubergineskiver i stedet for lasagneplader, men jeg har også været lidt træt af, at den ofte bliver så vandet. Så efter at have lavet Katharinas quinoapizzabund, fik jeg pludselig den idé, at den måske også kunne bruges som lasagneplader. Det virker måske en smule omstændigt, men hvis man alligevel har tid til at lade tomatsovsen simre (hvilket den selvfølgelig har bedst af), så kan man jo ligeså godt bruge ventetiden på at lave lasagneplader. Jeg brugte søndag eftermiddag på det, og jeg er meget begejstret for resultatet. Quinoa er rig på både proteiner og fiber, hvilket gør den til en fortræffelig fætter i en vegetarlasagne.

Ingredienser (4 personer):
1 dl hvid quinoa (en anden farve quinoa kan sikkert også bruges, men denne minder smagsmæssigt mest om lasagneplader). 1 spsk loppefrøskaller eller HUSK. 1 æg. 1 aubergine. 1 løg. 1 fed hvidløg. 250 g champignon. 1 gulerod. 1 dåse hakkede tomater. 2 spsk tomatpuré. 1-2 dl grøntsagsbouillon. Olivenolie. 2 kugler mozzarella. Parmesanost. Salt og peber.

Fremgangsmåde:
Grøntsagssovs:
1. Hak løg og hvidløg fint. Riv guleroden.
2. Varm en god sjat olivenolie op i en stor gryde og svits løg, hvidløg og gulerod heri.
3. Skær champignonerne i små skiver, og svits dem i gryden med de andre grøntsager. Når det hele har fået lidt farve tilsættes tomatdåsen og tomatpuré.
4. Tilsæt grøntsagsbouillon efter smag og konsistens.
5. Lad nu grøntsagssovsen simre så længe, du har tid til. Smag til med salt og peber.

Quinoa-plader:
1. Start med at koge quinoaen efter pakkens anvisning.
2. Forvarm ovnen til 200 grader.
3. Pres den færdigkogte quinoa ned i en si for at få mest muligt vand siet fra. Bland quinoaen med æg og loppefrøskaller.
4. Glat blandningen ud på en bageplade beklædt med bagepapir, og spred til et tyndt lag, der gerne matcher lasagnefadet. Der burde være til to store lasagneplader.
5. Bag i ovnen ved 200 grader i ca. 15 min. Halvver derefter, så du har to lige store plader.

Samling af lasagnen:
1. Forvarm ovnen til 200 grader.
2. Skær auberginen i tynde skiver.
3. Start med at sprede et tyndt lag grøntsagssovs i bunden af fadet. Fordel derefter 1/3 af aubergineskiverne.
4. Fordel et tyndt lag grøntsagssovs over auberginerne og fordel 1/3 af mozzarellaosten i fadet. Læg en quinoaplade på.
5. Fordel et lag grøntsagssovs og læg derefter igen 1/3 del af auberginepladerne på, fortsæt på samme måde med mozzarellaosten. Læg den sidste quinoaplade på.
6. Fordel et lag grøntsagssovs og læg de sidste aubergineplader på. Fordel resten af grøntsagssaucen og afslut med mozzarella og revet parmesan.
7. Bag i midten af ovnen i ca. 30 min. Skru evt. lidt ned, hvis den begynder at blive (for) mørk på toppen.
8. Server gerne med en god salat – eller blot en kedelig en som min.

 photo IMG_8637.jpg photo IMG_8641_q.jpg photo IMG_8643.jpg photo IMG_8678.jpg

Photobucket
   

8 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Want: minimalist jewelry